Hej
Jag kan, med glädje, rapportera att Eskilstuna Lackforum AB från och med nu ingår i gruppen av våra samarbetspartners. Har ni behov av ett snabbt och bra utfört lackeringsarbete så föreslår vi att ni kontaktar:
Vi kan just nu presentera ytterligare två nya sponsorer:
MF Bygg och Smidesservice AB arbetar med stålkonstruktioner, framförallt stomsystem till alla former av byggnader t ex flerbostadshus.
Tumbo Möbler är den annorlunda möbelbutiken som har levererat möbler till invånare och företag i Mälardalen sedan 1942. Vi strävar efter att erbjuda dig god personlig service genom kunniga och engagerade medarbetare. Hos oss finns ett mycket brett och stort utbud av möbler, mycket större än vad som kan visas på hemsidan.
Team AJO hälsar de nya samarbetspartnerna välkomna och vi hoppas på en givande tid tillsammans.
Båten har varit hos Christen ”Kes” Molgaard i Danmark för att repareras från de skador som uppkom i krascherna vid EM-tävlingarna i Litauen. I samband med reparationerna så har Kes återställt bottnen som den var vid årets första VM-tävling i Kaunas i Litauen, med en ändring som gör att Johan förhoppningsvis skall kunna hantera båten lite annorlunda i starten som var vårt problem vid Kaunastävlingen.
Nu år båten lackerad och ihopbyggd igen så att vi hinner ut och testa de förändringar som Kes har gjort.
I söndags, 3 dygn före avresan till Campione de Italia, var vi ute på sjön för att testa ombyggnaderna. Motorn vägrade att varva mer än 2000 RPM. Efter mycket mätande och testande kom vi fram till att det troligen är något problem med signalkablaget till en givare. Efter ett akutsamtal till Micke på SEM Racetech kom vi överens om att han testar motorn i bromsbänken på måndag.
Vid besöket hos SEM Racetech konstaterades att det troligen var två fel samtidigt. Det var vatten i delar av bränslesystemet och fukt i signalkablaget.
Efter att felen var åtgärdade satte vi på motorn på båten och testade med bromsskiva. Resultatet blev vad vi önskade så nu packar vi bussen och drar till Campione de Italy för årets 3:e VM-deltävling. Luganosjön, där vi skall tävla, ligger inbäddad mellan höga berg på gränsen mellan Schweiz och Italien så det kan bli konstiga vindar.
Väl framkomna på torsdag förmiddag, efter 26 timmars nonstoppkörning med racebussen, byggde vi upp vår depåplats alldeles nedanför Europas största casino.
Fredagen ägnades till att besikta båten och lägga upp taktiken inför lördagens träning. Vädret var under både torsdagen och fredagen soligt och nästan vindstilla. Alltså perfekt raceväder. Under fredagen anslöt också två team medlemmar som hade flugit ned från Helsingfors.
På lördagen, efter förarmöte och diverse genomgångar av förutsättningarna, sjösattes båtarna och 1,5 timmars fri träning påbörjades. Vi gjorde som vanligt, vi testade 5 propellrar och lite andra saker som olika viktfördelning. När detta var gjort så hade vinden och vågorna tilltagit.
Tidsträningen var uppdelad i två grupper då det var många båtar på plats. Luganosjön är 200 m djup så linorna som håller bojarna som markerar banan kunde inte hålla dom på plats ordentligt. Det resulterade i att bojarna kunde flytta sig lite hur som helst beroende på hur det blåste.
Många av båtarna har GPS-utrustning som loggar fart, körsträcka, varvtider och en del annan nyttig information som bearbetas efter träningen för att utvärdera träningen maximalt. Johan körde i andra träningsgrupp där man generellt hade sämre tider än i första gruppen. När vi jämförde data från grupp ett och två visade det sig att när grupp två körde hade vinden tilltagit och vridit sig lite grann. Det resulterade i att de långa linorna som höll bojarna på plats möjliggjorde för bojarna att flytta sig.
Den totala distansen på ett varv varierade med c:a 125 till 150 meter mellan träningsgrupperna. Båtarna kör c:a 50 meter/sek. Tiderna blev därför väldigt olika beroende på i vilken grupp man körde.
Johan tog i så mycket så att båten ibland kunde klassas som flygplan.
På söndagen då racet skulle köras så hade vinden vänt 180 grader och vågor från stora delar av Luganosjön rullade in i banan och gjorde den helt okörbar. Man försökte att på olika sätt flytta fram racestarten och hoppas på en väderförändring men kl 16:00 var dead line för att starta och det blåste fortfarande för hårt så hela eventet fick ställas in av säkerhetsskäl.
På vägen hem, när vi var uppe i Alperna, så kändes väderförhållandena för båtracing långt borta.
Nu skall vi göra noggranna utvärderingar av båten hemma på vår träningsplats för att se var Molgaards ombyggnader resulterade i vid mera normala förhållanden.