Hej
Nu har vi kommit hem från årets första VM-race. Tävlingen gick i Brindisi nere på italienska stövelklacken, sträckan Eskilstuna – Brindisi är 320 mil enkel väg. På nervägen
var de sista 20 milen på motorvägen avstängda så vi fick ta en massa småvägar innan vi hittade ett bra andra alternativ, vi kom fram efter 41 timmars nonstop körning.
Hemresan klarades av på 38 timmar. Anders och Johan var de enda som hade körkort för den bil-släpkombination som vi använde. De växlade om att köra och sova. De gjorde ett
jättebra jobb, det gick både fort och säkert. Tack för ett bra jobb till er båda.
Nu har ni läst nästan det enda som var bra med resan till Brindisi. Om ni inte vill läsa om
en massa problem och bakslag så kan ni sluta läsa nu.
Om någon trots varningarna läser vidare så skall jag berätta om hela tävlingshelgen.
På torsdagen byggde vi upp vårt racingtält som skulle vara vår bas under fyra dagar. Under uppbyggnaden fick vi klart för oss att jobba i temperaturer långt över 30 grader
skulle bli en svettig upplevelse.
Fredagen ägnades till att köpa massor med vatten och att göra båten klar för säkerhetsbesiktningen som skulle genomföras på fredagseftermiddagen.
Vi hade som vanligt inga större problem med det. Tekniska chefen Luca Basilico kontrollerar att allt fungerar i Johans cockpit
Till lördagens tester hade vi lagt upp en plan för hur vi på bästa sätt skulle använda de 90 min som fria träningen omfattade. Väderförhållandena var inte optimala då det blåste en
del och vågorna studsade fram och tillbaka mellan alla stenkajer som fans runt hela banan, men det var ju lika för alla så det vara bara att göra det bästa av det.
Redan vid testen av den första propellern märkte Johan att banans utseende med fyra vänstersvängar och en högersväng samt korta raksträckor skulle göra att det inte var tal
om några höga farter utan mer acceleration. Tyvärr saknar vi så små propellrar som borde passa på den här banan. Vi hade en ganska liten 5-bladig propeller som visade sig
stämma bra på träningen samt att den gick att säkert svänga med den, Johan uttryckte sig som att det var som att köra en stadig buss, säkert värdens snabbaste buss.
På lördagseftermiddag var det dags för tidsträningen som bestämmer var på startbryggan man skall vara (bästa varvtid=bästa startspår).
I tidsträning Q1 deltar alla förare och de 16 bästa går vidare till Q2. Efter bara några testvarv låg Johan på 10:e plats och var praktiskt taget klar för att delta i Q2.
Helt plötsligt stannade motorn och larmar om för låg batterispänning.
Johan bogserades in till land och vi bytte snabbt ut det larmande batteriet. Johan kom iväg väldigt sent på Q2 p.g.a. allt strul med att få i det nya batteriet.
Efter baranågra varv återupprepas samma sak igen. Nu började vi misstänka generatorn så vi började mäta på den, naturligtvis var det där problemet låg. Det var inte
hela värden att byta ut generatorn men Johan hade missat möjligheten att kvala sig vidare. Vi tappade också tid då vi behövde byta ut en huvudbrytare som också bråkade.
Johan kommer att starta på 15 startplats i morgondagens race. Nu trodde vi att vi var klara inför söndagens race men det kom vi att upptäcka senare att det finns fler saker som
kunde gå sönder.
På söndag förmiddag genomfördes en kort warm up där man oftast bara kör några varv för att testa att allt fungerar. Allt verkade OK och Johan skulle bara göra en provstart
och avsluta med några snabba varv. På väg till provstarten brast ett propellerblad.
Den propeller som Johan hade tänkt använda på racet var nu ute ur leken. Nu måste han ta till den näst bästa propellern som egentligen var lite för stor och gick lite onödigt fort
men tappade i gengäld på accelerationen som var viktigare på denna bana än hög fart.
Efter alla gånger vi har varit i vattnet så testar vi alltid igenom de olika systemen som
finns i båten, så även denna gång. Vi hörde då att det var ett missljud i powertrim-pumpen(som ändrar motorns vinkel under gång). Att köra en katamaran utan fungerande trim
och ändå vara snabb är helt omöjligt. Av säkerhetsskäl bytte vi ut pumpen mot en nyrenoverad och testad pump. I samband med det jobbet upptäckte vi ett annat stort
problem. Hela riggen glappade på grund av att ett glidlager hade gett upp och gått sönder i småbitar.
Att byta rigg är ett ganska stort jobb då allt måste lossas från båten. Alla i teamet har varit med tidigare och vet vad det handlar om så arbetet gick trots allt ganska fort.
Nu äntligen trodde vi att alla delar skulle hålla på kvällens race, men ack nej.
Johan startade från 15:e startspår. Det blev lite trångt på startrakan så Johan och en
annan förare var och klättrade lite på varandra men utan att det ställde till några stora problem. Johan var med bra i de första kurvorna men sedan var problemen framme igen.
Den nyrenoverade powertrim-pumpen slutade fungera och motorn stod i sitt innersta läge. Att köra utan trim är helt omöjligt så Johan ”haltade” runt hela racet och slutade
på 11:e plats.
Jag vet inte om jag fick med alla problem men vi fick i alla fall byta ut mera delar än vi normalt brukar byta på en hel säsong.
Nu måste allt gås igenom igen så att vi slipper liknande strul i kommande tävlingar.
Hälsningar