Hej!
Nu har Johan gjort sin F1-debut i Indonesien, en debut som var både lyckosam och lite tråkig, mer om det senare, men vi börjar från början.
Indonesien ligger långt borta och det tar lång tid att ta sig dit med flera mellanlandningar. Vi startade från Arlanda till Beijing sedan Jakarta innan vi tog indonesiska inrikesflyget till Billage som ligger 20 min. bilfärd från Lake Toba där VM-tävlingen genomfördes. Lake Toba ligger i en vulkankrater och är 120 meter djup med kristallklart vatten.
Totala restiden var 36 tim. varav 18 i luften. Det blir många tråkiga timmar på olika flygplatser.
Allt var väldigt välplanerat, redan i Jakarta mötte personer från F1H2O-organisationen upp och fixade till så att vi snabbt fick våra visum. Om man läser på skyltarna vid passkontrollen så finns det tydligen andra sätt att ta sig in i landet om man saknar visum.
När vi landade på flygplatsen utanför Billage så väntade en minibuss med chaufför på oss, Vi hade tillgång till buss och chaufför hela tiden vi var på plats, det var bara att ringa och tala om var vi var så kom han och hämtade oss, förutom bussen så hade vi poliseskort vart vi än skulle.
Det var tur att vi blev skjutsade runt för om vi skulle kört själva så hade det säkert gått illa. Inte nog med att de har vänstertrafik så verkar det inte finna några regler. Det vimlar av helt oskyddade mopedförare och en massa riktiga rishögar som aldrig skulle ha en möjlighet hos vår bilprovning. Man bara tutade och körde och hoppades att alla skulle hålla sig undan. Nedan följer några bilder tagna tidigt en morgon innan kaoset började.
Allt var väldigt välplanerat, redan i Jakarta mötte personer från F1H2O-organisationen upp och fixade till så att vi snabbt fick våra visum. Om man läser på skyltarna vid passkontrollen så finns det tydligen andra sätt att ta sig in i landet om man saknar visum.
I början av veckan byggde vi upp vår depåplats som består av ett 12 x 6 meter tält samt tusentals grejor för att kunna göra alla tänkbara jobb på båtar och motorer. När allt var klart började vi med att skruva isär nästan allt på båtarna och kontrollera att allt fungerade som det skulle.
På torsdagen 21 aug sent på kvällen var alla tre båtar klara och provkörda med bromsskiva i Lake Toba.
F1-motorn utvecklar c:a 400 hp på en båt som väger 550 kg. Om man räknar om vikt/effekt förhållande till att gälla en vanlig personbil så skulle en Volvo XC60 ha 1350 hp. Man förstår då att det händer saker när man trampar gasen i botten.
Fredagen startade tidigt med väckning 04,30, frukost 05,00. Sedan transport till depån för att göra klart för träning 07,00. Den tidplan gällde alla dagar då det alltid blir olidligt hett och blåsigt på eftermiddagarna.
Träningen för Johan betydde bara att lära känna båten. Normalt används träningstiden till att testa olika peopellrar och inställningar av båten men nu gällde det för Johan bara att köra så mycket som möjligt för att vänja sig med båten och 400 hp på akterspegeln.
På tidsträningen kör man om startplatserna på bryggan vid Grand Prix-loppet på söndagen. Tidskvalet består av tre delar, Q1 där de 12 snabbaste (av 20 förare) går vidare till Q2 där de 6 snabbaste gör upp om de bästa startplatserna. Johan missade 12:e platsen med 2/100 sekunder och fick därmed 13;e startspår.
Lördagen startade med fri träning. På slutet av träningen fick Johan slut på bensinen och fick bogseras till depån. Vi hade beräknat bensinmängden efter det som hade gått åt under helgens tidigare körningar. Vi undrade varfär beräkningarna inte stämde. När vi såg varvtiderna förstog vi varför, Johan var nästan 3 sek snabbare/varv än tidigare. Då har motorn fått jobba mycket mer och gått på högre varvtal vilket naturligtvis resulterade i att den drog mera bensin.
På lördagen avgjordes två st sprintrace där hälften av deltagarna deltar i var sitt race. Johan startade i första sprinten och hade 7:e startspår. Normalt smäller en F1-motor bara igång, men inte Johans. På bilden till vänster ser man tydligt att Johan är flera meter efter redan i starten.
Johan körde upp sig från sista till 8:e plats och tog då 3 poäng till teamet. Efteråt försökte vi hitta varför motorn inte startade. Vi hittade inga fel.
Indonesiens Grand Prix
Efter att återigen varit på plats i depån kl, 06,00 var vi klara för fri träning inför GP-loppet kl 11.00. På fria träningen provade Johan lite olika propellrar. Vi hade tillgång till en ny propeller och den visade sig vara bättre än de vi hade provat tidigare. Naturligtvis användes den på racet.
Söndagens GP-lopp startade med ett defileringsvarv inför publiken. När båtarna kom tillbaka till startbryggan såg vi att ett rep hade trasslat in sig i Johans propeller. Det blev några nervösa minuter innan repet hade tagits bort från propellern.
Johan hade 13:e startspår av de 20 st deltagarna. Samma sak som i sprintracet hände igen, motorn startade inte som den skulle och Johan lämnade startbryggan sist av alla. I efterhand kan man kanske säga att det var bra det som hände. I första kurvan krockade nämligen två båtar med varandra. Johan kom sent fram till kurvan och kunde undvika allt trassel. När något sådant sker på första varvet så skall alla båtar återta sin startpossition vilket betydde att Johan fick köra upp till sin startpossition vilket var 13:e plats.
Efter ett antal varv med reducerad fart medan skadade båtar och båtdelar plockades bort från banan så blev det grönflagg och full fart igen. Johan lyckades köra upp sig i fältet och var uppe på 8:e plats när Johans temkompis Jonas Andersson fick motorproblem, i ledningen.
Återigen blev det gulflagg tills man hade bogserat undan Jonas från banan. Nu blev det full fart igen. Johan märkte att något var fel då båten accelerade sämre än tidigare och den uppförde sig konstigt i svängarna. Två kurvor från mål hade Johan så mycket vatten i båten så när han svängde så for vattnet från ena sidan av båten till den andra.
Sidokrafterna som då uppkommer gjorde att han spann runt och var på väg att rulla runt men båten föll tillbaka på rätt köl igen men tyvärr hade motorn fått i sig vatten och skadats när kolvarna försökte komprimera vatten. Det slutade med ett kolvhaveri och bogsering till kranarna.
Båten var på väg att sjunka men med ett snabbt och bra aggerande från Svenne (Johans raceingenjör och motorguru) så lyckades han få transport av en vattenskoter ut till Johan samt att hinna koppla på lyftstropparna så att kranen kunde fånga upp den sjunkande båten.
Båten hängande i kranen och vattnet rinner ur den. Vi undrade varför båten tog in vatten. Nu såg vi varför, en airbaglucka hade slitits bort och när man kör sakta (under gulflagg) så kommer vattnet in via hålet på däck.
När locket slets bort tog det med sig cylindern som skall öppna men också hålla locket stängt vilket gjorde att vattnet lätt kunde ta sig in i båten.
När Johan var på väg att rulla runt återstod det bara 3 kurvor till mål. När det var så lite kvar så kom Johan med i resultatlistan men vissa av de som han hade kört om kom nu före i resultatlistan. Johans slutresultat blev 13:e plats.
Många har kommit till Johan efteråt och berömt honom för han körning. Det är trots allt rundbanesportens kungaklass. Johan och teamet är också nöjda. Det har naturligtvis varit roligare om han hade fått kört i mål och då troligen behållit sin 8:e plats.
När det hade lugnat ner sig och alla hade hämtat sig från en mycket hektisk förmiddag så börjde vi riva hela depåplatsen och lasta alla delar inklusive tre st båtar i containern.
Lastningen av containern tog till långt fram på kvällen och blev ganska svettigt då det var riktigt varmt även sent på kvällen. Nu transporteras alla containrar till Kina där det är race om 5 veckor,
Vi vill passa på att tacka dom som hjälpte oss att göra detta möjligt.
Och naturligtvis teamet som ställde upp på detta äventyr.
Tack till:
- Svenne Janson
- Anders Larsson
- Elek Kozma
- Bosse Andersson
Vi kom hem på kvällen den 26 aug, på förmiddagen 27 aug startade vi resan till San Nazzaro i Italien där nästa tävling i Johans normala klass F2 skall genomföras 29-31 aug.
Jag återkommer inom en snar framtid med info från den tävlingen.
Hälsningar