Sponsorinfo 2024-02-19

Hej!

Vi har vid flera tillfällen blivit ombedda, av flera som får våra info-utskick, att visa bilder och skriva en del om vad vi ser och upplever på våra resor. Flera gånger konstaterar man att ”Ni måste uppleva en massa intressanta platser och saker och ni bor säkert på fina hotell och går på en massa galamiddagar”. Det är sant att vi ofta bor på hotell och är med på vissa galamiddagar men vi försöker i möjligaste mån hyra något hus eller någon lägenhet då det är betydligt billigare än att bo på hotell.

Vi skall inte klaga på det ”Glamorösa racinglivet”, det är ingen som tvingar oss till det utan det har blivit ett sätt att leva. Man blir efter en viss tid beroende av de adrenalinkickar som racingen genererar. Men det finns också delar av det livet som inte är så roliga och det är främst alla långa resor med racebussen upp och ned samt kors och tvärs i hela Europa.

Nedan följer ett stort antal bilder från 2023 års racingsäsong. Jag har försökt dela upp bilderna i olika kategorier. Hoppas att det ger en mera allsidig bild av våra resor än de referat från tester och tävlingar som vi normalt brukar leverera.

Transport
Vi har under 2023 kört c:a 1200 mil med racebussen. Vi kör alltid nonstop till och från tävlingsplatserna. Vi gör det för att vara borta från arbete så lite som möjligt. Om man räknar ut hur många timmar under 2023 som vi har tillbringat i en rullande Mercedes Sprinter så blir det omkring 175 timmar (drygt 7 dygn). Ex. vis tog resan hem från sista tävlingen i Portugal bara den 44 timmar av nonstop körning.

Boende

Mat och dryck

Utflykter
Ofta, när det är ”back to back-race” och vi inte hinner hem mellan racen så brukar vi ta någon av mellandagarna och åka någonstans så att vi någon dag kommer ifrån depån.
2023 passade vi på att åka till Porto. Porto ligger i norra Portugal längst västerut vid Atlantkusten och är känt för sitt portvin som görs av druvor som växer i Dorodalen.

Under fria träningen i V. V. de Rodao så klagade Johan via radion på att båten uppförde sig konstigt, speciellt i högerkurvorna. Problemet blev bara värre och värre. Johan trodde att motorn satt loss eller att det var något fel på styrningen. Han anropade killarna på bryggan och sa åt dom att han skulle komma in så att dom skulle få kolla om de kunde se något som var fel.

Under kontrollen så kunde de inte hitta något som verkade konstigt. De bytte propeller till en som de visste att Johan gillade men det hjälpte inte ett dugg. Johan började tvivla på sin förmåga att köra racerbåt över huvud tagit. Han kom in igen och mekanikerna ändrade båtens balans genom att ta bort vissa balansvikter. Johan åkte ut igen men problemet blev bara värre. Det var så illa så Johan gav upp och sa att vi skulle ta upp båten. Självförtroendet var helt i botten, han tvivlade så mycket på sig själv att han var på väg att ge upp. När vi lyfte upp så såg vi att växelhuset var på väg att ramla isär.

Att köra i över 180 km/tim med ett växelhus som lever sitt eget liv, och styr båten åt olika håll, måste vara en traumatisk upplevelse. Samtidigt var det det bästa som kunde hända för Johans självförtroende. Nu fanns det en förklaring till Johans dåliga körkänsla.
Efter växelhusbyte så gjorde Johan sin bästa tävling för året. Självförtroendet var snabbt återupprättat.

Nu, efter 2023 års säsong, har vi redan börjat ändra på vissa delar på båten. I mitten av november var vi ute på sjön och testa den 1:a delen av ombyggnaden för att se om vi är på rätt spår. Johan var nöjd. I vinter skall vi göra en annan ombyggnad av pontonerna. Slutar man utveckla så är man ofelbart på väg att bli efter.

Senare kommer vi att plocka ned och renovera den motor som Johan har använt på alla race under den gångna säsongen.

Hoppas att ni, med den här infon, har fått en lite mera ingående bild av vad vi har upplevt under 2023-års säsong. Det finns naturligtvis masser mer att nämna men det spar vi till en annan gång.

 

Se fler bilder här

Hälsningar