Sponsorinfo 2023-01-23

Hej

Här kommer årets första info om vad som händer inom teamet. Båten kördes ned till tillverkaren Kes Molgaard i Danmark i höstas. Efter en del möten och mailkonversation har vi nu kommit fram till vad som skall byggas om på båten. Båten kommer att vara klar under februari.
I huvudsak handlar det främst om att få båten att börja ”flyga” snabbare ut ur kurvorna.

Förutom ändringarna på båten så har vi börjat se över våra propellrar. Vi har många bra propellrar så det är inte där problemet ligger. Att propellrarna är snabba och har bra acceleration räcker inte, dom måste klara av många olika saker.
Propellerns jobb är inte bara att driva båten framåt utan den måste också klara av att balansera båten samt att få fäste i vattnet även när det är mycket vågor och båten praktiskt taget flyger fram.

 

Det är många saker som är intressanta på en propeller ex. vis:
• Bladaria
• Bladform
• Vassa eller runda toppar
• Cup eller inte
• Bladens placering på navet
• Bladens lutning (rake)
• Bladens tjocklek
• Stigning på olika delar av bladen
• Med mera

Förutom båt och propeller finns det flera saker att optimera, jag tänker främst på motorerna och föraren. Om vi börjar med föraren. På den här tiden av året så tränar Johan mycket kondition och styrka. Man skall veta att föraren måste stå emot krafter på c:a 4G i varje kurva, det betyder ungefär var 15 sekund, samt orka vara 100% skärpt under de 40 minuter som ett race pågår. Under dessa 40 minuter kör 20-24 båtar i 180-190 km/h i ständigt skiftande förhållanden.

På en av motorerna är renoveringen påbörjad. Efter att vi har plockat isär motorn i beståndsdelar så går vi igenom alla delar och kontrollerar att inget är skadat eller slitet. I just den här motorn är vi tvungna att byta ut en del tätningar.
Vissa saker bytes ut utan att man ser att det är några fel på dom. Den här motorn har gått det antal timmar som gäller för kolvbyte i förebyggande syfte.

En annan sak som Johan passar på att göra under vintern, då det är lite lugnare, är att bygga upp ett litet lager av styrservon för att kunna leverera till F1 och F2 båtar utan att akut behöva bygga servon mitt under pågående säsong.
3 st servon är nästan mekaniskt klara. Nu skall bara styrboxarna byggas och varje servo skall testas före leverans.

Johan har blivit engagerad av ett Formula 1-team så i slutet av februari kommer han att flyga till Indonesien där årets första Formula 1 race går. Skönt med lite värme mitt i vintern. Men då det är årets första F1 race och båtarna har transporterats från förra årets sista race (Förenade Arab Emiraten) utan att ha varit hemma i sina fabriker så är det mycket som skall renoveras och ses över, så veckan före race blir det nog många sena kvällar.

Hälsningar