Sponsorinfo 2019-09-21

Hej

Nu har vi avslutat årets Europa säsong med tävlingen i Portugisiska Ribadouro. Vi körde de 333 milen (enkel resa) ned på 49 timmar. Då var vi tre stycken som körde. Resan ned gick bra. När vi kom fram började vi med att bygga upp vår depåplats. På kvällen, när vi var klara, så åt vi en snabb middag på hotellet och gick och lade oss. Vi hade sovit minimalt på tre dygn så det var inte svårt att somna på kvällen. Fredagen ägnandes som vanligt till att bygga färdigt vår depåplats samt att besikta båten. Som vanligt var det inga problem med besiktningen. När allt var klart började vi diskutera hur vi skulle lägga upp körningarna på lördagen.

Under lördagens fria träning testade vi olika propellrar. Vi har gjort stora investeringar i propellrar och nu skulle det visa sig om vi har blivit snabbare än tidigare. Banan hade två långa och två korta raksträckor. På ena ”raksträckan” fans det en svag högerkurva som det gick att åka fullt igenom.

Vi började med en accelerationssnabb propeller men den saknade 15–20 km/h i topphastighet vilket spelade stor roll på den långa banan. Vi blev därför tvingade till att välja propellrar med högre toppfart men också sämre acceleration.

 

Tidskvalet på eftermiddagen började bra. Efter Q1 (första kvalomgången) var Johan 2:a, bara 4/100-dels sekund efter årets redan klara världsmästare. I Q2, (där de 10 snabbaste går vidare) fick Johan problem med att gå vidare. Till slut blev han 11:a endast 1/100-del efter den sista som gick vidare, när vi tog upp båten fick vi förklaring. En lucka på däck var inte tät och när Johan låg och väntade på start så läckte vatten in i vänster ponton och gjorde båten både tyngre och svårhanterad då vattnet flyttade sig vid fart- och riktningsförändringar.

Tidigt på söndagsmorgonen väcktes hela depån upp av en trumorkester som hördes minst en kilometer.

 

På söndag förmiddag var det fri träning inför eftermiddagens race. Nu hade vi fått båten tät igen och Johan passade på att testa lite andra alternativ på utrustning som vi inte hade provat tidigare under helgen. Testerna såg väldigt bra ut och Johan var 3:e snabbast endast 24/100-delar efter den snabbaste.

Race

I första starten krockade två båtar i första kurvan så tävlingsledaren rödflaggade loppet och förarna åkte tillbaka till sina startpositioner vid bryggan. När banan var rensad blev det omstart. Även denna gång blev det en krock i första kurvan, Denna gång var Johan en av förarna som råkade illa ut.
Johan blev påkörd av en förare från Abu-Dhabi så illa så att Johan rullade ett helt varv.

Bilder från den video som finns på http://www.f2worldchamp.com/media-f2/

 

Tyvärr slutade det med ambulanstransport till sjukhus då man befarade en ryggskada. Johan blev väl omhändertagen både på tävlingsplatsen och på sjukhuset. Efter ett antal timmar och diverse undersökningar inklusive en massa röntgenbilder konstaterades att det inte fanns några skelettskador utan det inskränkte sig som tur var ”bara” till mjukdelsskador.

Johan tas omhand på tävlingsplatsen före transport till sjukhus

 

På vägen hem stannade vi till hos båtbyggaren i Danmark och lämnade båten för reparation.

Kes Molgaard inspekterar skadorna och konstaterar att de blir tvungna att byta ut hela däcket på höger sida. Trots den mycket hårda smällen så klarade sig båten ganska bra. Det tyder på att Molgaard Racing lyckades mycket bra när de byggde båten. Tidspressen är stor då vi skall packa båten i container om 1,5 vecka för vidare transport till finalracet i Abu Dhabi i början av december.

 

En sammanfattning så här långt in i säsongen skulle väl kunna vara att trots att totalplaceringen inte är så bra (två brutna race pga krockar) så har Johan visat att det finns potential i både honom själv och båten.

En bidragande orsak till utvecklingen är att Svenne Jansson har varit med i teamet. Sven jobbar på Brunswick Marin som är generalagent för Mercury i Sverige. Svenne kan allt om de här motorerna men han kan också racing från grunden då han själv har kört både F4 och F2. Svenne har tipsat Johan om lämpligt sätt att hantera båten och om olika spårval samt föreslagit hur ekipaget skall trimmas in och hur testerna skall utföras. Vi har också diskuterat fram vissa rutiner och ett speciellt ”tänk” i teamet som nu börjar spegla sig i resultaten. Så bra placerad som Johan var på vissa körningar under helgen har han inte varit sedan många deltagare i klassen numera är professionella.

Vi har en framtidstro och även idéer på vad som behöver göras för att ta det sista steget upp till det läge att ingen annan förare skall känna sig säker på att kunna vinna när Johan finns med på banan.
Hälsningar