Hej
På kvällen den 20 augusti startade vi den 300 mil långa resan till Brindisi längst ned i södra Italien.
 Alperna var stundtals insvepta i dimma men i Brennerpasset började det lätta
Racebussen hade varit på reparation och vi var inte helt säkra på att felet var åtgärdat men bussen fungerade helt perfekt så 39 timmar (torsdag lunch) senare var vi framme. Vi ville börja bygga upp vår depåplats men det var totalt kaos då arrangören inte hade planerat var 24 team skulle få plats. Efter nästan 4 timmars väntan med olika besked så hade man bestämt sig var depån skulle vara. Att bygga upp depåplatsen i den varma eftermiddagssolen gick bra men det gick åt några liter vatten innan vi var klara.
Fredagen ägnades till att justera lite saker i motorn samt att besikta båten. Allt gick bra så vi kunde i lugn och ro planera för träningen på lördag förmiddag.
Ett svalkande bad i det varma Medelhavet
Inför lördagens fria träning var vi på det klara med vilka propellrar och i vilken ordning vi skulle testa dom. Johan klagade ganska tidigt på att han inte fick till körningen och motorn lät inte riktigt så vass som den brukar. Vi var tvungna att avbryta träningen innan vi hade fullföljt vårt testprogram. Vi hade både yttre och inre oljelekage i motorn. Efter en del felsökning hade vi hittat anledningar till lekagen. Vissa delar byttes ut och vi var av med problemet.
På tidsträningen senare på dagen så fick Johan inte till körningen i det mycket oroliga vattnet på grund av att vågorna slog in i stenkajerna och tillbaka in i banan. Johan missade att direktkvala in i finalen med 4/100 sekund. Vi fortsatte med att söka efter varför motorn inte lämnade full effekt. Efter en dels sökande hittade vi problemet då vi fann att en bladventil hade gått sönder. Efter att den var utbytt så var motorn helt OK.
   Â
Trasig bladventil                                         Svenne och Jimmy monterar motorn efter reparation
  Â
Johan tankar ur data från hur körningen har varit          Svenne och Jimmy kollar på datorn hur motorn mår
Motorn uppkopplad till diagnostikdatorn.
Nu när motorn var i gott skick så såg vi fram emot att Johan skulle kunna göra ett bra race i återkvalsloppet. Som förväntat så lyckades Johan kvala sig vidare till finalen genom att komma 3:a i återkvalsloppet.
Då förhållandena på platsen var sådana att det inte gick att starta från brygga (dålig och kort brygga, byiga vindar samt mycket vågor) så valde tävlingsledningen att använda rullande start. Det gör det säkrare men de som ligger långt bak har ingen möjlighet att skaffa sig fördelar genom att accellera bättre än andra och därmed ha en bättre position in mot första kurvan. Nu fick Johan börja jobba från 18:e plats. Mycket vind och vågor har inte varit Johans mest populära underlag men nu fanns det inte något att tänka på det var bara att ladda på så mycket som det gick. Samtidigt var Johan lite ilsken efter att
tidigare ha fått straff för att ha kört för fort in i depån samt fått sitt snabbaste varv på tidskvalet borttagen för att tävlingsledningen sa att han hade kört på fel sida om en boj, vilket han inte hade gjort.
Efter 43 mycket tuffa varv placerade sig Johan på 9:e plats vilket betyder att han körde om 9 st. i en klass där man normalt kan tjäna två till tre platser på grund av att det är så jämt mellan båtarna. Johan var den förare som körde om flest antal båtar under loppet. Nu var förhållandena sådana att det krävdes mycket rutin och mod för att kunna åka riktigt fort.
Det här var Johans bästa körning på flera år. Troligen för att han börjar känna båten bättre och att han hade en ny propeller som han trivdes väldigt bra med. Placeringen är långt ifrån det bästa som han har gjort men från den startposition han hade var körningen helt magnifik.
Ett glatt gäng klara med ihop plockningen av vår depåplats samt lastning av båten
På måndag morgon var det en tidig väckning så att vi skulle komma iväg innan trafikstockningarna började. Tyvärr hjälpte det inte utan vi körde fast i en massa köer. Som om det inte skulle räcka med det så fick vi punktering efter c:a 50 mils körning. Totalt tappade vi tre timmar innan vi kom ut ur Italien.
Svenne placerar domkraften så vi kan få upp det punkterade däcket så att vi kan byta till reserven.
Nu har vi en hel del att göra innan vi om två veckor startar resan till Ribaduro i Portugal. En resa totalt 670 mil.
Hälsningar