Hej
För tre veckor sedan var vi i Zarasai i Litauen och körde Europamästerskapet. Redan innan vi startade hemifrån var vi tveksamma till vilken status det var på vårt ekipage. Om inte alla delar är på topp så har man ingen chans att placera sig bra då deltagarna är väldigt jämna.
Träningen och tidskvalet lovade ganska gott. Vid EM kör man 4 korta heat istället för ett lÃ¥ngt race som det är i VM. Därför har starterna väldigt stor betydelse. Om man kommer efter i starten sÃ¥ har man bara nÃ¥gra fÃ¥ varv pÃ¥ sig att reparera en dÃ¥lig start. Tyvärr fungerade inte starterna utan Johan blev ohjälpligt efter redan till första bojen och med de fÃ¥ varv som fanns tillgängliga var det svÃ¥rt att köra upp sig i fältet.’
Johan tar i maximalt i en kurva för att försöka förbättra sin position.
Efter 4 st heat, alla med dåliga starter, så slutade Johan på 10:e plats, ett resultat som Johan är mycket missnöjd med och som långt ifrån speglar Johans kapacitet.
Vad det beror på är vi inte helt säkra på men det är många saker som skall klaffa för att slutresultatet skall bli bra.
Det kan bero på båt, propeller, motor samt hur Johan lyckas hantera alla dessa variabler. Direkt efter att vi kom hem från Litauen så har vi jobbat med att försöka reda ut problemet utan att ha lyckats, Vissa svar har vi fått så vi får försöka jobba vidare för att få allt att klaffa,
Johan och en teammedlem väntar på att starta.
Nästa helg körs Portugals Grand Prix i Ribadouro. Då det är en resa på totalt 700 mil och då vi inte har riktig fart på ekipaget så avstår vi från den tävlingen och istället jobbar vi vidare med att försöka hitta problemet med starterna. Det blir den första tävlingen som vi avstår ifrån på 29 år.
Hälsningar