Sponsorinfo 2018-08-13

Hej

Nu har vi varit i norska Tönsberg och genomfört årets 3:e VM-tävling. På torsdagen byggde vi upp vårt racingtält i depån och gjorde båten klar för säkerhetsbesiktning.


På fredagen kördes en kombinerad hastighets- och parallell slalom-tävling för att göra reklam för Tönsbergs Grand Prix. Johans topphastighet blev 180 km/h, medan han blev utslagen i parallellmomentet av slutliga trean i tävlingen.

På lördagen var det fri träning på förmiddagen då man testar ut viktfördelningen i båten samt vilken propeller som är den bästa för de förhållanden som råder. Det betyder inte att det alltid är den snabbaste propellern som gäller utan den som ger snabbaste varvtiden. Om banan är kort så har accelerationen ut ur kurvorna stor betydelse.

Efter träningen kördes kvalificering i tre grupper där de fem snabbast från varje grupp gick vidare till nästa steg. Johan blev fyra i sin grupp så han gick vidare till Q2. Problemet var att han behövde köra flera varv i Q1 än vad vi hade kalkylerat med så när Q2 startade så hade han väldigt lite bensin kvar och det är inte tillåtet att tanka under kvalkörningen. Det slutade med att Johan fick bensinstopp innan han hade fått till en bra tid i kvalet. Resultatet blev att han fick 15:e tid totalt när kvalet var över.


Bild från kvalet

Lördag eftermiddag användes till att gå igenom hela båten och förbereda den inför Tönsbergs Grand Prix på söndagen. På söndag förmiddag kördes ett återkvalsrace där de som inte hade kvalat in till finalen fick en ny chans. Johan var redan klar så vi tog det lugnt till kl 16,00 då huvudracet skulle genomföras.

Alla arton inkvalade båtar har precis startat från bryggan. Johan är femma från höger sida på startbryggan. Ett par sekunder senare blir han stängd av båten på sin vänstra sida, Johan var tvungen att slå av på gasen och kom därmed ut väldigt långt ned i fältet.

I första kurvan krockade två båtar och den ena slog runt. Racet stoppades, tills båtar och flytande delar hade rensats från banan. I omstarten blev det ungefär lika som i första starten och Johan kom ut sist till första kurvan och från den positionen var det inte mycket att göra. Johan slutade på 11:e plats.

Efter racet togs Johan ut till dopingtest. Det sista han hade gjort innan start var att gå på toaletten och sedan svettades han ut en massa vätska under hårt arbete i en mycket varm cockpit under nästan en timma så man kan lätt tänka sig att det var svårt att producera det prov som dopingkontrollanterna krävde. Men efter två timmar och 4,5 liter vatten samt två st alkoholfria öl lyckades Johan göra kontrollanten nöjd.

När Johan kom tillbaka efter dopingtestet sÃ¥ startade vi den sju timmar lÃ¥nga hemresan. Man behöver kanske inte pÃ¥peka att Johan behövde ganska mÃ¥nga …stopp innan vi kom hem till Eskilstuna kl 03:00 pÃ¥ mÃ¥ndag morgon. Efter ett par timmars sömn var det bara för Johan att Ã¥ka till jobbet dÃ¥ det var första dagen efter semestern.

Nästa tävling är EM:et i Litauen nära den Vitryska gränsen. Vi har tävlat där tidigare. Det är en gammal öststadsstad med inslag av små västerländska köpcentra.
 

Hälsningar