Sponsorinfo 2018-07-31

Hej

Som jag nämnde i förra informationen så klagade Johan på kraften i motorn vid Nordiska Mästerskapet i Nora. När vi kom hem så gjorde vi tester på våran normala testplats. Värdena som vi fick fram visade att Johan hade helt rätt, motorn gav inte full effekt. Vi började med felsökning, allt pekade på att de var ett el-problem. Antingen glapp i signalkablaget, givare eller i någon el-komponent.

Vi började att byta ut del för del men hela tiden kvarstod felet. Under alla mekartimmar hade vi kontakt med några av Sveriges absolut bästa Mercury racemekaniker. Efter c:a 30 mantimmars skruvande och nästan like mycket testtid hade vi bytt ut allt som gick att byta ut utan att ha hittat felet. Tack till alla som lånade ut reservdelar som vi inte hade själva för att kunna prova alla misstänkta komponenter.

Johan hade i ett mycket tidigt skede sagt att han trodde att det var fel på bladventilerna men efter konsultation med experterna verkade det inte särskilt sannolikt att det var det som var felet så vi släppte den tanken. Så småningom fanns det inte mer att byta ut, då återstod bara bladventilerna alternativt ett mycket allvarligt men osannolikt fel inne bland kolvarna. När vi skruvade bort bladventilplattan så såg vi att det var där felet satt.

 

  

Bladventilplatta med tre trasiga bladventiler. Bra jobbat Johan, du skall kanske byta från förare till mekaniker. Skämt åt sidan, stanna kvar i cockpiten där gör du ett bra jobb.

För att vara säker på att inte reservmotorn hade liknande fel så kollade Johan även upp den. Som tur var så verkar den motorn ha klarat sig så det var bara att skruva ihop den igen.

 

Motorn är en ganska komplex enhet med mycket elektronik.

Efter att ha bytt ut ventilerna och monterat tillbaka allt på motorn så bar det av till testplatsen igen. Nu svarade motorn upp till sin vanliga kraft igen så nu var vi tillbaka på ruta ett igen.

Vid starttesterna visade det sig att vi har lite obalans i båten. Vi provade med att placera vikter på olika ställen i båten för att se vad som händer. Ingenting blev helt bra så vi beslutade att flytta motorn bakåt på akterspegeln både för att flytta båtens tyngdpunkt bakåt men också för att förlänga hävarmen mellan propeller och båt så att motorn förhoppningsvis orkar hålla båtens framända uppe i luften under hela accelerationsförloppet.
Efter nya tester verkar vi vara på rätt väg utan att ha nått ända fram. Därför kommer vi att flytta mera vikt i båten i förhoppningen om att komma närmare den optimala balansen.

Efter att ha flyttat det som går att flytta så har vi varit ute och testat igen. Balansen är bättre men inte helt som vi vill ha den. Vi kommer att kunna ändra balansen ytterligare lite grann när vi får hem vissa delar som är beställda. Men det är inget som vi hinner få hem innan vi om ett par dagar åker till årets tredje VM-tävling i norska Tönsberg.

 

I samband med att vi jobbade med motorfelet så upptäckte vi att avgasröret var sprucket. Vi bytte ut det mot ett nytt och när vi var klara med motorarbetet åkte vi till Patrik på PP-Teknik och fick röret svetsat. Samtidigt passade han på att laga en skada i en av Johans fälgar till bilen. Tack Patrik för hjälpen.

 

Hälsningar