Hej
Nu har vi försökt att genomföra Danmarks Grand Prix i Aalborg med ett helt annat upplägg från teamets sida än det som vi vanligen gör, men vi tar det i kronologisk ordning.
Klockan 02,00 natten till torsdag startade Åke med racebussen, den 101 mils långa resan till Aalborg. Några timmar senare startar Johan med personbilen. Resan för båda ekipagen gick bra och Johan körde in några timmar så att vi anlände nästan samtidigt på torsdag eftermiddag till depån i Aalborg.
Vädret var väldigt blåsigt. När vi försökte sätta upp racetältet så tog en kastby tog tag i tältduken och bröt av ett antal aluminiumrör som bildar stommen till tältet. Till slut fick vi i alla fall klart vår depåplats och kunde få båten besiktad för deltagande i Danmarks Grand Prix.
Vi tyckte att det var kul att arrangörerna hade satsat på en bild på Johan på framsidan av programmet. Vi vet inte i hur många exemplar som programmet har tryckts i men vi vet att väldigt många personer i Aalborg och på nätet kommer att ha sett bilder och text på Johans båt. Även de två största båttidningar i DK hade gjort flersi
diga reportage om tävlingen där Johans båt lyftes fram när man skulle informera om racet och om den tekniska utrustning som förarna hanterar i farter över 100 knop (185 km/h).
Jag började med att skriva att teamets upplägg till denna tävling skilde sig helt från det normala, här är förklaringen. På lördag, när kval och tidsträning sker tar Johans dotter studenten, en tilldragelse som man inte kan missa. Därför beslutade Johan sig för, i samråd med tävlingsledningen, att inte delta i Matchracing-finalerna på fredag kväll utan i stället sätta sig i personbilen och åka hem för att delta i examensfirandet. Genom att inte delta i finalerna tjänade Johan ett par timmar av nattkörning. Klockan 02,15, lördag morgon, var vi hemma i Eskilstuna för studentfirande under dagen.
Efter att ha firat studenten under lördag eftermiddag och delar av kvällen satte vi oss i Johans bil med mål att klara de 101 milen till Aalborg så snabbt som möjligt för att få ett par timmars sömn innan racet drog igång. Efter nio timmar var vi framme på hotellet kl. 04,30. Vi han med två timmars sömn innan vi drog till depån och gjorde båten klar för race.
Johan och dottern Fanny utanför skolan
Eftersom Johan hade varit borta från tidsträningen och kvalet så skulle han vara tvungen att ta sig till finalracet via ett återkval där sex av tio deltagare hade möjlighet att kvalificera sig. En inte helt omöjlig uppgift även om det var nio andra bra förare att tampas med. Redan på första träningsvarvet rapporterade Johan över radion att motorn inte gick som den skulle.
Efter ett rekordsnabbt motorbyte skulle vi bara provstarta nya motorn innan vi la båten i sjön men av någon anledning startade den inte. Vi kopplade in diagnostikverktyg och diverse andra hjälpmedel. DDT:n (felökningsdatorn) indikerade olika saker vid olika tillfällen men varje gång pekades något relä eller givare ut som felaktig. Till slut var vi tvungna att ge upp och konstatera att allt tydde på något avbrott i motorns signalkablage. Därmed var Johans deltagande i Danmarks Grand Prix borta. Det visade sig senare att det inte hade någon betydelse. Se nedan.
Efter ett paradvarv med förarpresentationer så var finalfältet redo för start. Starten gick utan någon större dramatik men redan i första kurvan på andra varvet tog en amerikansk förare i för mycket och slog runt. Medan räddningsbåtarna tog hand om föraren och den havererade båten så ändrades vädret snabbt och när det var dags att starta om racet var förhållandena sådana att det hade varit direkt farligt att släppa iväg 19 st adrenalinstinna förare i nästan 200 km/h i de väderförhållanden som rådde. Därför bestämde tävlingsledningen att avvakta med omstarten och se vad som hände med vädret. Det blev bara sämre och sämre så av säkerhetsskäl ställdes hela racet in.
Vi har tidigare informerat om att Johan vill ha båten ombyggd i vissa delar. Båten är byggd i Danmark därför passade det att på väg hem åka förbi Kes Molgaards båtbyggeri och lämna båten där. Under kommande vecka kommer båten att genomgå några ändringar.
Båten parkerad utanför båtbyggeriet i väntan på vissa ändringar.
Hälsningar