Hej
I mitten av oktober var vi ute på sjön med två personer från Det började med en genomgång på land och utprovning av raceoveraller och hjälmar för de som skulle provköra. Eskilstuna kommun hade också anlitat en filmare som dokumenterade allt under hela testen.
Det första som hände ute på sjön var att Johan körde några varv på en bana som vi hade lagt ut. Under körningen passade man på att intervjua Johan över radion. Man hörde då att han var ganska pressad i vissa branta kurvor. Vi hade naturligtvis inte satt på det allra värsta grejorna men Johan tog ut det som var möjligt med den propeller som vi använde. Han sparade inte på krutet och nådde trots allt nästan 100 knop på den korta banan.
Sedan bytte vi förare och Micke Wallin hoppade i. Han var lite försiktig i början men kände sig mer och mer hemma i cockpit. Efter några varv så tyckte han att det kändes bra och han ökade farten. En stund senare lämnade han över ratten till Åsa Ekholm. Hon hade en del känslomässiga problem med att spännas fast i en trång cockpit men efter ett tag tog hon mod till sig och tryckte på startknappen. Efter 3–4 varv var hon nästan i extas och jublade i radion att hon aldrig ville sluta köra.
Om man skall vara lite snäll när man berättar om hur fort dom körde så kan man väl säga att risken för att övervarva motorn eller slå runt inte var så stor. Huvudsaken var att de tyckte att det var häftigt och båda sade att det var det tuffaste de någonsin hade gjort. Vi får se hur filmen blir när den har klippts ihop. Nu finns det i alla fall ett par timmar råfilm.
Eskilstunaidrottens Samorganisation som skulle få provköra Johans F2:a. Anledningen var att Johan i vinter kommer att hedras vid Eskilstunas Idrottsgala och då ville man ha en del bakgrundsmaterial.
En annan sak som vi har gjort under den senaste tiden är att hedra en hårt arbetande ledare. Den högst ansvariga personen för Formula 2:s utveckling i Internationella förbundet (UIM) är svensk och heter Pelle Larsson. Han har nu, efter många års arbete med F2, bestämt sig för att hoppa av och ägna mer tid åt familjen. Vi i Team AJO ville tacka Pelle för hans arbete. Pelle har tidigare själv kört F2 så vi tyckte att det skulle passa att ge honom en modell av hans sista F2-båt. Vi har möjlighet att tillverka sådana modeller så vi gjorde en åt honom.
Han blev både glad och lite rörd när vi överlämnade den och tackade för allt han har gjort för båtsporten.
Nu har vi troligen varit ute på sjön för sista gången i år. I stället kommer vi att ägna oss åt att renovera/laga de två motorer som har rasat under säsongen. En av motorerna har mycket allvarliga skador som kommer att kräva många nya delar. Tyvärr är det de dyraste delarna i motorn som har havererat.
Vi kommer nu att sätta oss och gå igenom säsongen för att försöka hitta de saker som vi kan göra bättre nästa år. Det kommer troligen att påverka en del av utrustningen och kanske även andra delar av teamet. Vi lägger så mycket både tid och pengar i det här så vi vill verkligen optimera allt så mycket som vi kan.
Hälsningar