Sponsorinfo 2021-08-02

Hej

Just hemma från årets första VM-deltävling i Kupiskis i Litauen. Det är lite svårt med färjor just nu över till Balticum så vi fick åka en lite annorlunda väg än vad vi brukar. Vi åkte från Kapellskär till Riga i Estland. Sedan blev det 60 mils körning via Lettland till Litauen.
Vi hade både PCR test och vaccinationsintyg så vi kände oss ganska säkra på att det skulle gå bra att passera gränserna. Det stämde också, vi var bara tvungna att fylla i en försäkran om att vi var på resa till Litauen och därmed bara skulle passera genom Lettland på kortare tid än 24 timmar.

Efter en natts körning kom vi fram till tävlingsplatsen i Kubiskis kl. 5,00 på morgonen. Innan vi började med att bygga upp vår depåplats så passade vi på att sova ett par timmar i bussen.
Till denna tävling hade vi en ny sponsor. Det var Ojop Sweden AB. Vi hälsar VD:n Anders Larsson med personal välkommen till Team AJO.

Johan och Ojop:s VD Anders Larsson

Behöver ni några excenterlås, sök på ojopsweden.com

Alla tävlingar föregås av en säkerhetsbesiktning.

Besiktningsmannen Luca Basilico ger ”Tummen upp” när han kollar Johans fastspänning i sittbrunnen

Vi hade med oss ett nyrenoverat växelhus som behövde köras in. Därför gick vi i sjön dagen före racet.

Man får inte köra på banan innan den officiella racestarten, därför satte vi på en bromsskiva så att Johan kunde starta och belasta växelhuset vid bryggan.

Johan väljer ut vilka propellrar han vill testa på den första fria träningen. Man väljer beroende på banans utseende och storlek, även vädret spelar in på valet.

Efter den fri träningen genomförs ett tidskval som är uppdelat i Q1, Q2 och Q3. I Q1 kör alla båtar samtidigt på banan, i Q2 får de 15 snabbaste delta och i Q3 gör de 6 snabbaste båtarna upp om de 6 bästa startspåren på bryggan.
På fria träningen hade det visat sig att vi inte hade tillräckligt små propellrar till denna bana
Redan i Q1 fick vi problem då Johan och en av Abu-Dhabi-båtarna inte var överens om platsen i utgången av en kurva.

Stillbilder tagna ur den officiella TV produktionen

Båda båtarna skadades efter den hårda kontakten. Abu-Dhabi-båten sprack upp på sidan och slog runt.
Johans båt sprack också mellan däck och fribord. Även motorn fick en smäll så att kåpan, huvudkablaget, styr-boxen och även kontakter och startreläet gick i bitar.

Det var naturligtvis bara att avbryta tidskvalet och börja med reparation av båt och motor.
Båten behövde plastas ihop c:a 1,5 meter på högersidan och motorn behövde lyftas av för att komma åt att byta ut kablage och elektronik. Vi delade upp oss så att alla reparationer skedde samtidigt.

Reparation av båt och motor

Åke slipar rent skadan

Therese klipper till vävar och skyddsfilm

Åke plastar kolfiber på skadan

Johan ser till att motorn lyfts av så att han kan byta skadat kablaget och elektroniken

Dagen efter var allt klart så det var bara att göra klart för ”warm up” på förmiddagen och därefter ladda för race på eftermiddagen.
Efter Johans krasch i tidsträning så hade han fältets sämsta startspår (spår 17)

17 båtar ligger klara för start

När starten gick så lyckades Johan köra förbi 3 båtar efter första kurvan så det såg bra ut. Innan första varvet var avverkat så kraschade 2 båtar så illa att en slog runt och den andra blev liggande mitt i raceline.
Tävlingsledningen visade gul flagg (reducerad fart och omkörningsförbud). Tyvärr för Johan så beslutade tävlingsledning att förarna skulle återta sina placeringar från tidsträningen. Det betydde att han var tvungen att backa tillbaka till sista plats.

När banan var rensad från kvaddade båtar så hissade tävlingsledaren grön flagg igen. Den här gången skedde starten på ett långt led så man hade ingen fördel av att ha snabba reaktioner och bra acceleration från stillaliggande.
Att starta från sista plats är inte lätt, alla båtar framför drar upp vågor och sprutar vatten så att det är svårt att se.

Johan i kamp med 2020 års världsmästare Duarte Benavente från Portugal

Resten av racet blev ganska händelselöst då båtarna ganska snart hade spridit ut sig runt banan. När allt var klart och den slutliga resultatlistan presenterades så hade Johan slutplaceringen 13.
Vi packade snabbt ihop vårt tält inkl. all utrustning så att vi kunde åka till hotellet och parkera buss och båt på den trånga hotellparkeringen.

Dagen avslutades med 2 stora fat sushi i Kubiskis centrum där man firade ett jubileum från att man blev fria från Ryssland.

Vi åkte från hotellet 04,30 för att hinna till färjan i Ventspils i Lettland för vidare resa till Nynäshamn.

Hälsningar