Sponsorinfo 2024-08-07

Hej,

Vi har gjort några ändringar på båten efter Nordiska Mästerskapen i Smedjebacken. Johan har bytt ut reläerna som ”klibbade” i den tävlingen, förhoppningsvis har han i och
med detta löst powertrim-problemen. Vi har också lyckats lätta båten 5,5 kg samt omfördelat vikten för bättre balans. Vi hinner inte ut på sjön och testa ändringarna innan vi åker till Tönsberg i Norge där
hela världseliten kommer att mötas på en bana som är väldigt teknisk och svår att få en bra rytm i. Det är korta och långa avstånd mellan bojarna samt väldigt trångt i en
hårnålskurva in mot en bro. Vi måste vara beredda att snabbt balansera om båten om det skulle behövas. Resan till Tönsberg gick bra, det enda som strulade lite var när vi passerade gränsen.
Tullarna visste inte hur de skulle hantera en tillfällig införsel av en racerbåt samt en massa reservdelar. Efter många kontroller i datorerna och samtal med diverse chefer så ordnade
det sig så att vi kunde åka vidare.

Efter en färjetur och några mil på nybyggda vägar i Norge kom vi fram till Tönsberg och
kunde bygga upp vår depåplats.

Innan tävlingen drogs i gång så besiktades alla båtar så att de uppfyllde gällande säkerhetskrav. Det har nog aldrig tidigare hänt att båtarna har kontrollerats på en nattklubb men nu skedde det.
I Norge kan tydligen allt ske

På fredagen kördes en fri träning samt en ”speed test” för att publiken skulle få se snabba båtar på nära håll. Det var meningen att vi skulle få en ny propeller men leveransen strulade till sig så vi fick
inte den. Johan testade en annan ny propeller. Tyvärr visade det sig att den inte var snabb nog för att gå vidare till matchrace som kan jämföras med utförsåkarnas parallellslalom.
Innan tävlingen drogs i gång så besiktades alla båtar så att de uppfyllde gällande säkerhetskrav. Det har nog aldrig tidigare hänt att båtarna har kontrollerats på en
nattklubb men nu skedde det. I Norge kan tydligen allt ske. Under fria träningen på lördag testades, som vanligt, ett antal propellrar. Johan har alltid svårt att hitta rytmen på den här banan. Samma sak i år.
Efter fria träningen kördes tidskvalet som är uppdelat i tre delar. I Q1 kör alla båtar samtidigt och de 15 snabbaste går vidare till Q2. Johan gick vidare med 6:e bästa tid. I
Q2 lyckades han inte få till några riktigt fria varv. Vid varje försök var det alltid något som störde på varvet. Johan slutade på 11:e plats som också blir hans startspår.
Vi hade upptäckt ett litet oljeläckage i motorblocket. Vi bestämde oss för att försöka fixa det på lördagskvällen. Det är ett stort jobb då man måste plocka ned mycket på motorn
för att kunna täta läckaget. Man måste ända in till vevaxeln.

Motorn upplagd för demontering
Allt framför vevaxeln borta
Motorn på väg att monteras på båten
En besiktningsman kollar att allt rätt till så att vi inte sätter på förbjudna delar
Johan läser ut en massa data om hur körningen har sett ut

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Förutom oljeläckaget i motorn så hade Johan problem med powertrimmet. Medan Svenne jobbade med motorn så skruvade Johan och John isär trimpumpen. Det var ett
internt läckage i pumpen så Johan kunde bara byta ut den mot en annan pump. Av viktskäl så sitter pumpen illa till så även detta är ett ganska stort jobb. Delar av
inredningen i cockpit måste plockas bort bl.a. måste hela stolen demonteras. Det blev en ganska sen kväll innan vi var klara så vi kunde åka tillbaka till huset vi hyrde
nära tävlingsplatsen.

 

Söndag = Tävlingsdag.
Dagen både började och slutade dåligt för oss.

De deltagande förarna, från 10 olika länder, som körde Norges Grand Prix

 

När vi kom till depån på söndag morgon så var vårt tält översvämmat av ett åskregn som gick över depån på natten.
Innan vi kunde börja jobba med båten var vi tvungna att gräva ”diken” och leda bort vattnet så att det gick att röra sig i tältet.

 

På fria träningen på söndag morgon fick Johan en varning från motorn att oljenivån var låg. Nivån skall automatiskt hållas på ett visst läge. Nu var det något i pumpfunktionen som inte
fungerade. Svenne och John försöker lokalisera felet och fyller på mera olja medan båten ligger kvar i vattnet. Problemet var inte så uppenbart att det gick att åtgärda
utan att ta upp båten. Vi var tvungna att avsluta träningen och ta upp båten och undersöka hela systemet för att försöka hitta felet.

Vi hittade inte något uppenbart fel på oljesystemet som består av många olika detaljer med filter och backventiler som påverkar varandra på olika sätt. Vi fick nöja oss med att
plocka isär alla delarna i systemet både i båten och motorn och göra rent allt.

 

På eftermiddagen var vi klara att starta i Norges Grand Prix
(trodde vi).

Johan var med bra i starten men förlorade några placeringar i första och andra kurvan då han trycktes ut på ytterspår. De första varven är alltid hetsiga och det är vanligt med
att några krockar. Den här tävlingen var inget undantag, efter några varv krockade två norska ekipage med varandra. Båda klarade sig från att slå runt men båda båtarna var
illa skadade. Det blev gul flagg runt hela banan under den tid det tog att bogsera in de skadade båtarna.

Så här såg det ut när allt fungerade

Efter ett tag rapporterade Johan över radion att han återigen fick varning om låg oljenivå och att motorn gick ned i ”Safe mode”. Han gjorde ett försök att starta om motorn igen,
då försvinner larmet. Men tyvärr dök det upp igen. Johan hade inget val utan det var bara att ”halta” in i depån och bryta tävlingen.
Det är första gången han tvingas bryta ett Grand Prix med motorfel. Tidigare gånger har han skadat båten eller slagit runt.

Här på  sidan fanns det tidigare en annan sponsorlogo. Nu kommer det att se ut så här:

Vi hälsar Syntema välkommen in som samarbetspartners

 

Hälsningar,