Hej
Första motorblocket som är preparerat efter de nya trimanvisningarna har nu kommit tillbaka från den motortekniker som med hjälp av diverse slipverktyg förhoppningsvis har lyckats lockat fram ett antal extra hästkrafter ur motorn.
De nya anvisningarna är lite mera generösa vad gäller toleranserna. Naturligtvis har man utnyttjat allt man kan för att få ut så mycket kraft som möjligt ur motorn.
Under skyddspåsen står den första hopmonterade motorn som är anpassad efter de nya, mera generösa, måtten. Alla rörliga delar inuti motorn är utbytta så motorn är praktiskt taget att betrakta som ny. Därför måste den köras in innan vi tar till den i race.
Johan kontrollerar så att allt står rätt till så att motorn inte tar skada.
Förutom diagnostikdatorn så är diverse kontrollinstrument anslutna. Alla värden verkade bra. Motorn fick gå ett antal minuter på tomgång.
Nästa start blir i vattnet då sista delen av inkörningen sker, sedan kommer Johan att göra vissa tester för att vi skall kunna jämföra den här motorn med de som är preparerade enligt de gamla reglerna.
Vi har nu varit ute på sjön och gjort de sista delarna i inkörningsprogrammet. När motorn hade gått efter ett schema i drygt 60 minuter började Johan testa lite friare. Utan att gå in för mycket i detalj så kan vi avslöja att starttesterna var någon eller några 1/10-dels sekunder snabbare än våra andra motorer.
Johan övergick sedan till att köra på en bana som vi hade lagt. Nu visade motorn att den hade en avvikande momentkurva i förhållande till våra andra motorer. Förutom nya motorn så har Johan byggt om hur han styr motorns vinkel mot vattnet (powetrim). Kombinationen ombyggt powetrim och motorns annorlunda momentkurva resulterade i snabbare acceleration ut ur kurvorna.
Naturligtvis har konkurrenterna också anpassat sina motorer till de nya möjligheter som regeländringarna öppnar för. Det är först på race som vi får klarhet i hur vi ligger till.
Hälsningar